Metodologies

A ZOI Girona treballem seguint les següents metodologies:

La TCC és un enfocament psicoterapèutic que es centra en la relació entre els pensaments, les emocions i les conductes. L’objectiu principal de la teràpia és ajudar a les persones a identificar i canviar aquells patrons de pensament i conducta disfuncionals que contribueixen a l’aparició problemes emocionals i conductuals. Les interpretacions cognitives del que ens succeeix, influeixen en les nostres emocions i accions. Per obtenir respostes emocionals i conductuals positives cal canviar i modificar els patrons de pensament negatius i irracionals.

La Psicologia Motivacional és una branca de la psicologia que se centra en comprendre les conductes, saber què les motiva i com aquestes motivacions influeixen en les seves accions, emocions i cognicions. L’objectiu d’aplicar aquest coneixement és,  millorar la qualitat de vida i promoure el benestar de les persones.

La Teràpia motivacional és una forma d’intervenció psicològica dissenyada per ajudar les persones a canviar conductes problemàtiques o a assolir objectius desitjats cercant la motivació intrínseca. Es centra en explorar i reforçar la motivació de la persona per aconseguir el canvi. S’aplica en diferents àmbits de la salut mental com, el tractament de problemes de conducta, les addiccions, la gestió de la salut i la promoció del canvi de conducta en diversos àmbits de la vida.

Des del nostre servei, la teràpia motivacional està present en totes les nostres intervencions, ja que per nosaltres, que les persones tinguin clar els objectius vitals és la base que sustenta  la l’equilibri a la nostra vida.

El coaching és una eina d’autoconeixement i d’empoderament personal aplicada per professionals en els processos de canvi i d’acompanyament emocional. El seu origen el trobem a la filosofia de Sócrates i les seves preguntes reflexives. Qüestionar-se i créixer en la comprensió d’un mateix és necessari per trobar respostes i avançar en tot allò que ens proposem. Coaching és acompanyament i suport, és escolta empàtica i confiança, és desenvolupar-nos a través de converses transformadores i reveladores que ens ajuden en el canvi i en el procés de creixement personal.

L’objectiu principal de les tècniques de suport en l’aprenentatge és ajudar a la persona a adquirir de manera autònoma i eficient els continguts i aprenentatges per assolir les competències que està treballant. Les diferents tècniques i estratègies consoliden rutines i hàbits d’estudi ens ajuden a desenvolupar la capacitat organitzativa i a millorar el mètode de treball.

Les estratègies i tècniques de relaxació ens ajuden a connectar amb nosaltres mateixos i aconseguir un estat de consciència present. Amb les estratègies i tècniques de relaxació pretenem aconseguir una estat de consciència present. Són tècniques destinades a reduir l’estrès i promoure la calma. L’objectiu és disminuir l’activació del sistema nerviós simpàtic per aconseguir un estat de relaxació físic i mental. El control del cos, la pràctica de respiració profunda, la meditació o l’ús d’imatges mentals positives en són un exemple. L’objectiu és que la persona aprengui a utilitzar aquestes tècniques sempre que ho necessiti i així augmenti la seva capacitat d’autocontrol, la seva concentració i millori el seu benestar emocional.

És un enfocament terapèutic que se centra en entendre i abordar els conflictes familiars des d’una perspectiva que té en compte les interaccions dins del sistema familiar.

La família, entès com un sistema interconnectat, es col·loca al centre per poder conèixer i reconèixer totes les interaccions existents entre els membres que la configuren i la completen. La comprensió de les interaccions ens permet treballar en la gestió emocional de la persona, en la resolució de conflictes i aconseguir el benestar.

El Suport Conductual Positiu (SCP) és una metodologia que té com a objectiu principal tractar les conductes que ens preocupen fent ús de procediments positius. Les característiques principals del SCP són:

  • Les intervencions es basen en una comprensió i respecte cap a les circumstàncies, preferències i objectius de la persona.
  • Es preocupa per donar suports mesurables i observables.
  • Rebutja aquelles pràctiques i intervencions que generen dolor i malestar (càstig i reforç negatiu).

Per nosaltres la conducta és el resultat de la interacció entre les variables individuals de la persona i del seu entorn social. Comprendre aquesta relació ens permet conèixer i determinar el motiu de la conducta i alhora ens dóna eines per modificar-la i així, millorar la qualitat de vida de la persona i la del seu entorn.

És un sistema visual d’ensenyament estructurat  dirigit a persones amb Trastorn de l’Espectre de l’Autisme. L’objectiu principal de la metodologia és aconseguir i potenciar el treball autònom i independent de la persona a través de suports visuals.

És conjunt d’estratègies que busquen abordar els conflictes, les conductes problemàtiques o situacions difícils d’una manera que, fomenti la comprensió, empatia i sobretot reparació del dany i les relacions. Aquestes pràctiques se centren en la idea de restaurar i sanar les relacions malmeses enlloc de castigar i imposar sancions.

La teràpia Gestalt és un model de psicoteràpia centrat en el desenvolupament personal i sobretot en el treball de la capacitat per viure en el present, l’aquí i l’ara, d’una forma espontània i responsable. Aquest enfocament psicoterapèutic té en compte molts camps; l’emocional, el social, el sensorial i l’espiritual. Fritz Perls, fundador de la Teràpia Gestalt dèia: «jo sóc cos«, per aquest motiu a través de la fisioteràpia i la Gestalt es convida al pacient a treballar el cos per tal de gestionar la somatització de les emocions, impulsos i pensaments. Per poder viure la vida amb plenitud cal tenir un cos receptiu i obert.